Functionele cookies: Wij plaatsen functionele cookies om deze website naar behoren te laten functioneren en analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens.


Gepersonaliseerde informatie Hiermee ontvangt u gepersonaliseerde informatie op onze website die wordt afgestemd op uw internetgedrag.


Privacyverklaring

Klik hier voor de privacyverklaring

Advies op sporttechnisch beleid

Een trainer-coach ziet de effecten van sporttechnisch beleid in de praktijk. Hij staat zogezegd midden op ‘de werkvloer’ en heeft er niet zelden een onderbouwde mening over. Tijdens deze bijscholing wordt de trainer-coach opgeleid tot adviseur voor de technische commissie en/of het bestuur van de sportorganisatie.

Opleidingsoort Bijscholing
Aantal dagdelen 1
Over deze opleiding

Advies op sporttechnisch beleid

Een trainer-coach ziet de effecten van sporttechnisch beleid in de praktijk. Hij staat zogezegd midden op ‘de werkvloer’ en heeft er niet zelden een onderbouwde mening over. Tijdens deze bijscholing wordt de trainer-coach opgeleid tot adviseur voor de technische commissie en/of het bestuur van de sportorganisatie.

Sporttechnisch beleid heeft betrekking op het sportaanbod van de hele vereniging. Dit is omvangrijker dan een meerjarenplan voor een bepaalde selectie en is beperkter dan het totale verenigingsbeleid. Sporttechnisch beleid vormt het vertrekpunt en de kern van het verenigingsbeleid. Zelfs als er geen plan op papier staat, is er sprake van (impliciet) beleid. Er gebeurt van alles. Denk hierbij aan zaken als het spelen van een herkenbaar tactisch concept: zit hier door de hele vereniging eenzelfde lijn in of bepaalt elke trainer-coach dit zelf? Hetzelfde geldt voor het herkennen en ontwikkelen van talenten. Een trainer-coach 4 heeft hier vaak een duidelijke visie over en kan een serieuze adviseur zijn voor de technische commissie en/of bestuur van de sportorganisatie. Niet alleen roepen: ‘het moet anders’, maar ook aangeven hoe dat kan!

“Mijn ervaring is dat deelnemers even moeten schakelen om de meerwaarde van deze kerntaak van een trainer-coach 4 in te zien. Eenmaal aan de slag moet ik ze vrijwel altijd afremmen. Het mooie, maar ook lastige van beleid is dat alles met elkaar samenhangt. Hier gaat het om een consistent en onderbouwd advies of plan. De deelnemers ontkomen er dus niet aan om ook mee te denken over de consequenties van hun advies. Daarbij gaat het om het beantwoorden van vragen als: wat stelt dit plan voor eisen aan de kwaliteit van het sportkader, aan de trainingsfaciliteiten en dus aan financiële middelen? Uiteraard is de kers op de taart wanneer een advies wordt overgenomen en in de praktijk tot de gewenste verbeteringen leidt. Wat in eerste instantie soms theoretisch lijkt, blijkt vooral praktisch van enorme waarde te zijn.”

Docent Alijd Vervoorn

In de bijscholing maken de deelnemers een aanzet tot een beleidsadvies, of een sporttechnisch beleidsplan voor de eigen situatie. Door het sparren met medecursisten, al dan niet uit de eigen sport wordt het advies/plan beter.

De bijscholing is gericht op de kerntaak ‘ondersteunen sporttechnische beleid’ van de trainer-coach 4. De bijscholing staat open voor sporttechnisch kader met minimaal een diploma op KSS niveau 3.

Na afloop van de bijscholing kunnen de deelnemers ervoor kiezen om aan de slag te gaan met de praktijkopdrachten die opgenomen kunnen worden in het portfolio voor de proeve van bekwaamheid ‘ondersteunen sporttechnisch beleid’ niveau 4.

- Bekijk een presentatie.
- Bekijk een video.

Voor meer informatie kun je contact opnemen met de Academie voor Sportkader via opleidingen@nocnsf.nl.

Programma

1 dagdeel

De bijeenkomst begint met een korte voorstelronde waarbij iedereen de verwachtingen en leervragen kan uitspreken. Aan de hand van een animatie en presentatie wordt de ontwikkeling van het beleid en het advies over beleid doorgenomen. Er worden verschillende voorbeelden gebruikt en deze worden gekoppeld aan de praktijk van de deelnemer. Na de bijeenkomst gaat de deelnemer aan de slag met de opdrachten, die hij in de praktijk uitvoert. Het resultaat van de opdrachten en de evaluaties vormen de inhoud van een portfolio.

 

Leerdoelen

  • Kun je je eigen visie op sporttechnisch beleid van de organisatie onder woorden brengen
  • Weet je hoe je een idee in een beleidsadvies of beleidsplan vorm kunt geven
  • Fungeer je als adviseur voor de technische commissie en/of het bestuur van de sportorganisatie
  • Ben je je bewust van de consequenties van je advies
Advies op sporttechnisch beleid
Reviews ({{ctrl.reviews.length}})

Ratings en reviews

Deel je ervaringen over deze opleiding. We zijn zeer benieuwd naar jouw feedback over de instructeur, de inhoud van de scholing, de locatie en al je andere observaties.

  • "{{review.Title}}"

    {{review.Description}}

    {{review.Alias}} op {{review.DateReviewed | date: 'fullDate' }}

Gerelateerde opleidingen ({{ctrl.groupCount}})

Voor deze opleiding zijn geen gerelateerde opleidingen beschikbaar.